Tajna pravljenja saća: KAKO RADE I PROJEKTUJU PRIRODNI INŽENJERI?

Tajna pravljenja saća: KAKO RADE I PROJEKTUJU PRIRODNI INŽENJERI?

SHARE

Hiljadama godina, mislioci su se divili podvigu inžinjerstva pčela u pravljenju saća. Svaka voštana ćelija predstavlja savršen šestougaoni oblik čijih šest identičnih tankih strana ne daju samo snagu strukturi saća, već predstavljaju i najpametniji način za skladištenje voska.

Savršenstvo šestougaonog oblika kojim pčele mudro prave saće je najinteligentniji podvig poznat ljudima. Mudrost ovih bića znala je da heksagon ima veću snagu od kvadrata i trokuta i da je sa tom snagom moguće održati više meda uz isti utrošak materijala u izgradnji istog. – napisao je Aleksandrije, grčki geometar iz IV stoljeća.

Za Charlesa Darwina, saće je “apsolutno savršenstvo u ekonomičnosti rada i voska”. Ali, kako to pčele rade ?

Prema novoj studiji britansko – kineskih naučnika, odgovor je da ćelije ne nastaju kao heksagon već se stvaraju u krugovima. Od toplote izazvane zujanjem i letom pčela radilica, dolazi do rastapnja voska koji se suptilno razlaže i formira pravilan heksagon.

Rješenje su predložila trojica naučnika iz Velike Britanije i Kine, na čelu sa profesorom Bhushan Karihaloo sa Univerziteta Cardiff. Oni su pažljivo pogledali šta se dešava nakon što pčele radilice izvuku voštane ljuspice iz tijela pčela tragača.

Bjesomučnim radom ove pčele rame uz rame rade po principu kružne cijevi , kružeći suprotnim stranama i praveći grudvice koje lijepe na svoje mjesto.
Toplota ima presudan značaj. Stvarajući toplotne zrake svojim radom, vosak polako počinje da teče poput elastične, viskozne tečnosti. Površinski napon onda izaziva vosak da se poput karamele proteže, izbijajući na površinu i formirajući malu tačku koja postaje ugao od šestougla.
Tokom ovog procesa, ćelijski zidovi stalno su razvučeni. Kada se konačno zidovi susjednih ćelija spoje dobijamo savršen šestougao.

Čak i ako je zagonetka možda riješen kroz kombinaciju fizike i matematike , naučnici i dalje odaju priznanje genijalnosti pčela.

” Mi ne možemo ignorisati ulogu pčela, niti možemo ne diviti se njihovoj angažovanosti u procesu za grijanja , oblikovanja i prorjeđivanja voska tačno tamo gdje je potrebno , ” kaže se u studiji , objavljenoj u britanskom časopisu Kraljevskog društva ˝Interface ˝. (BHPČELAR)